Bla Bla Car pentru pasagerii începători (și nu numai)
Legenda spune că pentru un plus de confort, un mijloc de transport mai rapid (nu neapărat mai sigur) și un preț mai avantajos, poți apela cu încredere la Bla Bla Car, un serviciu de car sharing.
În realitate*, serviciul e un Ia-mă, nene rebranduit. Românul caută în continuare „o ocazie”, doar că mai nou o face comod, din spatele unui ecran, și e destul de fudul încât să vrea servicii complete. Deși acum nu mai stai sub cerul liber, cu mâna întinsă și cu arătătorul poziționat ușor oblic, serviciul rămâne unul în care nu pasagerul face regulile. Iar când i se pare că le face, NU e pentru că dă mai mult de 5-10 RON de la București la Brașov**, ci pentru că șoferul e destul de amabil să-i facă un serviciu.
Un mic îndrumar pentru amatori, pentru că simt nevoia:
1. Până la proba contrarie, Bla Bla Car rămâne un serviciu de (repet) car sharing. Adică NU e Uber și nici vreun alt serviciu de taximetrie. Nu am întâlnit șoferi care să facă ocol pentru pasager. Desigur, negocierea nu strică niciodată – am depășit, cred, demult mitul românului harnic activ.
2. Fiind un serviciu de car sharing, așteaptă-te să nu fii singurul pasager. Deci să fii luat dintr-un loc, la o anumită oră, și să ajungi fix la destinație, la oră exactă, e puțin probabil, iar dacă într-adevăr se întâmplă e o pură întâmplare, nu o normalitate.
3. Ce vreau să spun e că trebuie să faci un efort să vrei să ajungi la destinație, mai ales că nu ceri să fii dus până la capătul orașului. Noroc că oferta e atât de mare încât mai nimeni nu-și modifică orarul sau locația centrală pentru a ajunge la o anumită cursă. O așteaptă pe cea potrivită. Like a boss!
4. Și pentru că sigur nu ești singurul pasager, atunci când rezervi un loc (adică îl blochezi), trebuie să-l și anulezi dacă nu mai ajungi la cursă. Preferabil măcar cu o zi înainte, nu în seara de dinainte…
5. Noroc că așa cum îngrașă porcul în ajun în orice situație, pe românul aventurier îl apucă dorul de ducă spre celălalt colț de țară fix în seara/noaptea de dinaintea călătoriei. Dacă 9 din 10 anulări sunt last minute, cam 8 din 10 rezervări sunt tot last minute. Somn ușor, șoferi!
6. Folosește numărul de telefon al șoferului în loc de mesaje scurte. Până la urmă, aplicația e intuitivă și îți arată exact locurile disponibile, prețul, opririle sau alte detalii (dacă se acceptă animale de companie, sau fumători, sau pasageri doar de sex feminin, de exemplu).
7. Învațați limba română (valabil și pentru șoferi, și pentru pasageri). Nu am pretenții la „finețuri” precum folosirea virgulei între verb și complement (deși ar trebui), dar măcar aeroportul ala să fie scris corect. De două ori! Ceva mă face să cred că nu e vorba de neglijență și nici de nesiguranță în folosirea platformei sau a device-ului de pe care ai trimis mesajul.
8. O poză nu strică. Nu una țeapănă, de LinkedIn, ci una decentă. Platforma nu te obligă, din păcate, dar este printre primele criterii de evaluare pentru un șofer/pasager.
9. Nu e din seria Make Bla Bla Car Great Again, însă ca șofer, în lipsa unei modalități de sancționare reală a cazurilor de abuz (precum excluderea automată din platformă după un număr rezervări aiurea sau de rating-uri foarte proaste), ar fi utilă o filtrare reală a solicitărilor. Plus, folosirea opțiunii de acceptare manuală a pasagerilor în baza evaluărilor și evaluările ulterioare.
10….întâmplări ciudate…N-am avut!
*Folosesc Bla Bla Car de aproape patru ani, mai ales la drum lung. Am fost pasager, dar mai ales șofer. E loc de companie și de amortizat din cheltuieli. Un câștig pentru ambele părți și e un risc pe care mi-l asum de fiecare dată.
**Nu se face profit pentru că platforma blochează sumele la un plafon. Cel mult mi-am scos banii de benzină pe un segment de drum.